Szombathelyi városmakett látványterve
Mind munkaidejét, mind a feladat összetettségét figyelembe véve az eddigi legnagyobb projekt a szombathelyi városmakett előzetes látványtervének elkészítése volt. A munkát két fő részre lehet osztani. Egyik részben az alap, másik részben a kiemeltként megjelölt épületek megrajzolása volt a kitűzött feladat a megadott irányelvek alapján. A városmakett turisztikai céljai miatt az előbbi volt a legtöbbet változott elem. Nem volt cél a város valós térképészeti megjelenése, de a fő útvonalak, a kiemelt épületekhez tartozó utcák megjelenítésre kerültek.
[twenty20 img1=”1838″ img2=”1837″ direction=”horizontal” offset=”0.5″ align=”none” before=”” after=”” hover=”false”]
Szombathelyi városmakett nyers és bronz renderképe
Az épületek modellezése az előbbihez képest egy egyszerűbb, de kötöttebb munkafolyamat volt. A felismerhetőség és a valós arányok megtartása volt a hangsúlyos szempont. Az elsők között kidolgozott két modell – Sarlós Boldogasszony Székesegyház és a vasútállomás épülete -, szolgáltak bemutatóként, egyúttal technikai oldalról a rajzolás folyamatának optimalizálását célozták.
A modellezés egyik irányvonala kellett legyen, hogy az elkészült objektumok később 3D nyomtatással reprodukálhatóak legyenek. Alapesetben ez a modell zárt kialakítását jelenti, de a nyomtatás sajátosságai miatt több kiemelt prioritású szempont is adott volt. A legfontosabb ezek közül a túlnyúló felületek szögének ideális tervezése. A 3D nyomtatás sajátosságai miatt – bizonyos technológiák esetén – az ilyen felületek alátámasztást igényelnek. A szintén nyomtatott támaszanyag ugyan eltávolítható, de finom részletek esetén, kellő odafigyelés mellett is maradhat nyoma.
Az elkészült modell méretek valóshoz viszonyított hibaaránya egy százalékon belül volt, ami végül pontos mérések alapján került beállításra. E részfeladat fontossága abban mutatkozott meg, hogy a szombathelyi városmakett központi elemeként megjelenő Székesegyházhoz viszonyítva a többi kiemelt épületet a lehető legpontosabban volt szükséges ábrázolni. Természetesen a láthatóság egy-két esetben ezt felülírta.
A digitális leképezés ugyan időigényes, de vitathatatlan előnye, hogy ebben a virtuális játszótérben gyorsan és szabadon módosítható az elrendezés, kísérletezhető ki a végső megjelenés. Végül ez a látványterv szolgáltatta az alapot az alkotás gipszmintájához, ami nagy szakértelem és rengeteg rááldozott munkaóra árán már Szombathely városának Fő terét díszíti.