Szombathelyi városmakett látványterve

Mind munkaidejét, mind a feladat összetettségét figyelembe véve az eddigi legnagyobb projekt a szombathelyi városmakett előzetes látványtervének elkészítése volt. A munkát két fő részre lehet osztani. Egyik részben az alap, másik részben a kiemeltként megjelölt épületek megrajzolása volt a kitűzött feladat a megadott irányelvek alapján. A városmakett turisztikai céljai miatt az előbbi volt a legtöbbet változott elem. Nem volt cél a város valós térképészeti megjelenése, de a fő útvonalak, a kiemelt épületekhez tartozó utcák megjelenítésre kerültek.

[twenty20 img1=”1838″ img2=”1837″ direction=”horizontal” offset=”0.5″ align=”none” before=”” after=”” hover=”false”]

Szombathelyi városmakett nyers és bronz renderképe
Az épületek modellezése az előbbihez képest egy egyszerűbb, de kötöttebb munkafolyamat volt. A felismerhetőség és a valós arányok megtartása volt a hangsúlyos szempont. Az elsők között kidolgozott két modell – Sarlós Boldogasszony Székesegyház és a vasútállomás épülete -, szolgáltak bemutatóként, egyúttal technikai oldalról a rajzolás folyamatának optimalizálását célozták.
Pixelight - szombathelyi városmakett - Székesegyház
Pixelight - szombathelyi városmakett - Zsinagóga
Pixelight - szombathelyi városmakett - Szalézi templom
Pixelight - szombathelyi városmakett - Iseum
A modellezés egyik irányvonala kellett legyen, hogy az elkészült objektumok később 3D nyomtatással reprodukálhatóak legyenek. Alapesetben ez a modell zárt kialakítását jelenti, de a nyomtatás sajátosságai miatt több kiemelt prioritású szempont is adott volt. A legfontosabb ezek közül a túlnyúló felületek szögének ideális tervezése. A 3D nyomtatás sajátosságai miatt – bizonyos technológiák esetén – az ilyen felületek alátámasztást igényelnek. A szintén nyomtatott támaszanyag ugyan eltávolítható, de finom részletek esetén, kellő odafigyelés mellett is maradhat nyoma.
Pixelight - szombathelyi városmakett - Vasútállomás
Pixelight - szombathelyi városmakett - Uszoda
Pixelight - szombathelyi városmakett - Víztorony
Pixelight - szombathelyi városmakett - Nagyszálló
Az elkészült modell méretek valóshoz viszonyított hibaaránya egy százalékon belül volt, ami végül pontos mérések alapján került beállításra. E részfeladat fontossága abban mutatkozott meg, hogy a szombathelyi városmakett központi elemeként megjelenő Székesegyházhoz viszonyítva a többi kiemelt épületet a lehető legpontosabban volt szükséges ábrázolni. Természetesen a láthatóság egy-két esetben ezt felülírta.

A digitális leképezés ugyan időigényes, de vitathatatlan előnye, hogy ebben a virtuális játszótérben gyorsan és szabadon módosítható az elrendezés, kísérletezhető ki a végső megjelenés. Végül ez a látványterv szolgáltatta az alapot az alkotás gipszmintájához, ami nagy szakértelem és rengeteg rááldozott munkaóra árán már Szombathely városának Fő terét díszíti.