Alkatrész 3D nyomtatás

Egy játékautó elég komoly hajtásrendszerének alkatrésze mondta fel a szolgálatot. A feladat ennek pótlása volt. A meghibásodott fogaskerékpár darabjai jórészt épségben megmaradtak, így szerencsére eredeti darabok álltak rendelkezésre a méretek leolvasásához. A sérülés az egyik kerék fogait érintette, konkrétan a másik ledarálta.

A modellezés sikerült, de az alkatrész még nyomtatás előtt áll. Ez lesz az igazi teszt, ugyanis ez az első olyan feladat ahol az átlagosnál nagyobb terhelést kell elviselnie az alkatrésznek. Az eredetihez képest lényegi módosítás nem történt, néhány kikönnyítést tömör részek váltottak. A legproblémásabb területen erre viszont nem volt mód, kérdés mi bír, ha a sokkal homogénebb fröccsöntés is megadta magát.

Alkatrész terevzés és 3D nyomtatás
Egy szeletelőgép körkés rögzítő eleme adta meg magát, ennek pótlása volt a feladat. Az eredeti darabról vett méretekből kiindulva nem volt túl nagy kihívás a modell megrajzolása, de alapvető cél volt, hogy az eredeti kialakítás gyengeségeit kiküszöböljem.

Ennek fényében a korábbi bajonett zár, anyagvastagságok a kritikus pontokon stb. áttervezésre kerültek. Ez a feladat kitűnő példa volt arra, hogy a 3D nyomtatás egy kellemetlen negatív hatása megmutatkozzon, ez pedig a zsugorodás. Ugyan minimális, de éppen elegendő ahhoz, hogy a hajszálpontosan méretezett alkatrész ne passzoljon elsőre a helyére.

Alkatrész terevzés és 3D nyomtatás
Fiam játék fúrójában tört el néhány fogaskerék, ezek pótlása a játék újra működő képessé tétele volt a feladat. Sajnos a játék szétszedése során már csak alkatrész darabok kerültek elő, így az eredeti mechanizmus rekonstruálása elég nehéz lett volna. Szeretem a kihívásokat, de a rögzítő pontok alapján feltérképezett áttételezés felesleges macerának tűnt.

Ehelyett végül egy „direkt” hajtás készült a motortól a forgófejig. A motor oldalán fogaskerék hajtás, a fej felől pedig bordás kialakítás volt adott. Az egyetlen igazi nehézséget a meglehetősen nagy holtjátékot produkáló épen maradt alkatrészek jelentették. Szerencsére az arany középút bejött, így első nyomtatással sikerült üzemképessé tenni a játékot.

Alkatrész terevzés és 3D nyomtatás
Egy sérült hangfal burkolat pótlást kellett elkészítenem ebben a munkában. A 3D nyomtatás sajátosságai miatt többféle változat készült, hogy a többnyire alátámasztások okozta „hibákat” kiküszöböljem. A végeredmény végül az eredeti kiépítéssel megegyező, teljesen domború modell lett. A hátoldali perem, így a belső „üreg” miatt az alátámasztások ebben a konstrukcióban problémát okoztak volna, ezért az alkatrész két darabból került reprodukálásra. A két darab ragasztással egyesült, így került vissza helyére, egy sétahajó fedélzetére.
Alkatrész terevzés és 3D nyomtatás